Therapieën

COPD

Als je COPD hebt werken je longen niet meer zoals het hoort. Je krijgt het snel benauwd. Vooral bij inspanning heb je weinig lucht, denk aan de trap oplopen of bij sommigen zelfs al een klein stukje lopen. Uitademen geeft meestal de meeste problemen. COPD is niet te genezen en wordt gedurende je leven langzaam erger. Meestal treedt COPD op na je 40ste levensjaar. Veel mensen blijven met klachten (te lang) rondlopen, als je er snel bij bent  kun je het proces wel vertragen. Neem dus bij beginnende klachten altijd snel contact op met je huisarts.

Bewegen en sporten

Onder invloed van bewegen, met name kracht training, kun je je spieren ‘leren’ beter om te gaan met de beschikbare zuurstof in je lichaam. Je spieren leren ‘meer doen, met minder’. Daarom is het regelmatig trainen bij je fysiotherapeut de beste manier om gecontroleerd wat te doen aan je longklachten.

Naast de training bij je fysiotherapeut is het belangrijk om veel in beweging te zijn. Ga dus dagelijks wandelen of fietsen, pak niet de auto als je het te voet of met de fiets af kunt! Wanneer je het kunt opbrengen is het ook goed te gaan sporten. Kies dan een sport die je leuk lijkt en uitvoerbaar voor je is, dan houd je het het makkelijkst vol.

Advies/ Leefregels

 - stoppen met roken/ meeroken!

 - actief leven!

 - na revalidatie altijd blijven trainen, 2x per week!

 - je medicatie trouw innemen, ook als het goed gaat!

 - eet gezond en blijf op gewicht

Als je vragen hebt over deze adviezen, stel ze aan je therapeut.

Huffen, hoesten en ademhalen

Ademtechniek is heel belangrijk als je longklachten hebt. Doordat je overtollig slijm in je longen hebt krijg je minder lucht binnen. Dat slijm kun je door te ‘huffen’ beter kwijt dan door te hoesten. Wanneer je hoest knijp je met spieren rond je luchtpijp de luchtpijp dicht en bouw je druk op in de longen, wanneer je nu je spieren ontspant hoest je krachtig je slijm op. Je loopt nu alleen het risico dat je daardoor na het hoesten minder lucht in je longen hebt en dat geeft weer meer benauwdheid en een erg onprettig gevoel. Bij ‘huffen’ bouw je ook druk op, maar houd je je luchtpijp open. Door krachtig ‘HHUFF’ te zeggen duw je je slijm uit je longen omhoog.

Als je COPD hebt haal je vaak adem met het bovenste deel van je longen waardoor je eigenlijk te weinig reserve capaciteit hebt voor als je je moet inspannen. Probeer dus diep en rustig te ademen en zoek steun aan bijvoorbeeld een tafel of stoelleuning als je benauwd bent, dan kun je beter gebruik maken van de volledige longcapaciteit.

Neem de tijd om met je therapeut het huffen en het ademhalen te oefenen, je zult daar later profijt van hebben!

 Bewegen en blijven bewegen

Bewegen en blijven bewegen is letterlijk van levensbelang! Door te bewegen en in beweging te blijven zorg je ervoor dat je conditie beter is. De afstemming tussen je spieren, je longen en je hartfunctie wordt verbeterd waardoor je lichaam efficiënter omgaat met de hoeveelheid zuurstof die je beschikbaar hebt.

Bewegen doe je door dagelijkse kleine dingetjes te doen; bijvoorbeeld neem bewust de trap als je ook de lift kunt nemen of  ga op de fiets boodschappen doen. Wanneer je dit niet voor elkaar kunt krijgen vanwege je luchttekort, is het raadzaam om ten minste 2x per week te gaan sporten. Een beweegprogramma verdient de voorkeur omdat dit makkelijker is vol te houden, gefaseerd wordt opgebouwd en je veel informatie krijgt over hoe je het beste met je klacht kunt omgaan.

Voor meer informatie over COPD kun je terecht op de site van de KNGF of van het Longfonds. In onze praktijk is ook een folder over COPD beschikbaar.