Elleboog

Heb je een stijf of pijnlijk gevoel bij het bewegen van je elleboog? Of een pijnlijke plek? Elleboog klachten zijn duidelijk herkenbaar en vragen een nauwkeurige behandeling om niet langdurig te worden.
Elleboogklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen speelt de mate waarin u actief bent geweest een rol. Klachten aan de elleboog kunnen ook voortkomen uit de nek of schouders.
Als klachten langer dan een week aanhouden, is het verstandig om een afspraak met één van onze fysiotherapeuten te maken voor advies of behandeling.

De meest voorkomende klachten aan de elleboog zijn:
  • Tenniselleboog
  • Golferselleboog
  • ‘Muisarm’

Door plots of langdurig intensief gebruik kunnen de pezen overbelast raken en dan vooral op de plek waar ze aanhechten op het bot van de elleboog.
De bewegingen van de elleboog hebben een directe relatie met die van je pols en je nek. Als daar een beweegprobleem zit, dan kan dit zorgen voor een overbelasting bij de elleboog.
Bij problemen vanuit de nek kan de pijn uitstralen naar de elleboog en lijkt het dus dat de elleboog geblesseerd is.

Therapie:

Voordat u behandeld wordt onderzoeken we uw elleboog. Het onderzoek richt zich op het vinden van de oorzaak van de klachten.
Op basis van de resultaten van het onderzoek zullen we een behandeling voorstellen waarbij we best evidence, eigen ervaring en uw wensen meenemen.

Samen met u wordt gekeken naar de beste behandelmogelijkheden, die kunnen bestaan uit:
  • Massage en fricties: om afvalstoffen uit spierknopen te drukken, zodat er meer beweeglijkheid en minder verkramping in uw spieren komt.
  • Manuele therapie: mobilisaties en manipulaties om meer beweeglijkheid van de gewrichten van de arm mogelijk te maken.
  • Oefentherapie: gericht op oefeningen die de stabiliteit en spierkracht verbeteren
  • Adviezen mbt ADL en werk
  • Dry needling: met zeer dunne acupunctuurnaalden worden triggerpoints aangeprikt, waardoor spieren snel en langdurig ontspannen.
  • Medical taping: tape om de afvoer van afvalstoffen in spieren te bevorderen, spieren te ontspannen of activeren