Nek

Wat is nekpijn?

Pijn in de nek komt veel voor en is meestal afkomstig uit de bewegende delen van de nek: de spieren, de banden en de kleine gewrichten. Een acute aanval van nekpijn kan behoorlijk pijnlijk zijn. Het is goed om u dan te bedenken dat dit meestal niet wordt veroorzaakt door een ernstige aandoening.
Nekpijn is vaak een zeurende pijn die u voelt aan één of beide kanten van de nek of bovenop de schouders. De pijn kan plotseling opkomen, bijvoorbeeld na een aanrijding, of geleidelijk ontstaan. Soms kunt u uw hoofd minder goed draaien; omkijken tijdens het autorijden is dan bijvoorbeeld lastig. Vanuit de nek kunt u ook last hebben van hoofdpijn, uitstralende pijn naar de armen en tintelingen in je hand of vingers. Soms heeft u minder kracht in uw hand en kunt u de beweging van de arm niet meer goed sturen.

Meestal verdwijnt nekpijn binnen zes weken vanzelf weer. Een röntgenfoto of MRI is vrijwel nooit nodig. Aarzel niet om bij een aanval van acute nekpijn – in overleg met je (huis)arts – pijnstillers te gebruiken. Hierdoor wordt bewegen gemakkelijker, wat het herstel bevordert.

De behandeling is vooral gericht op het geven van informatie en advies, het aanleren van oefeningen, verbeteren van de houding en het mobiliseren (in beweging brengen) van de nek. Zo kan de fysiotherapeut of manueel therapeut u helpen om snel van de klachten af te komen en ervoor te zorgen dat u niet opnieuw last krijgt van de nek.

Samen kijken we naar welke behandeling het beste is voor u. We bieden daarin verschillende behandelingen aan voor nekklachten:

• Massage en fricties: om afvalstoffen uit spierknopen te drukken, zodat er meer beweeglijkheid en minder verkramping in uw nekspieren komt.
  • Manuele therapie: mobilisaties en manipulaties om meer beweeglijkheid van de nekwervels mogelijk te maken.
  • Oefentherapie: gericht op oefeningen om uw nek los te maken, de stabiliteit en spierkracht te verbeteren en uw houding te verbeteren.
  • Houdingstherapie: gericht op het verkrijgen van een juiste houding tijdens werk en ADL, om zodoende nekklachten ook op de lange termijn te voorkomen
  • Dry needling: met zeer dunne acupunctuurnaalden worden triggerpoints aangeprikt, waardoor nekspieren snel en langdurig ontspannen.
  • Medical taping: tape om de afvoer van afvalstoffen in spieren te bevorderen, spieren te ontspannen of actieveren en een verkeerde houding te corrigeren.
  • Ademhalingoefeningen: om spanning in de nekspieren te laten afnemen door op een juiste manier te ademen.