Schouder

Wat is schouderpijn?

Schouderklachten kunnen veel pijn doen en lang duren. De klachten kunnen u behoorlijk beperken in uw vrije tijd, werk, sport en/of hobby. Ook kunnen de klachten gepaard gaan met nek- en hoofdpijn of kaakklachten. Omdat een klacht vaak meerdere oorzaken heeft vragen schouderklachten om specifieke aanpak. Wilt u weten wat u heeft, wat er aan te doen is en wat de prognose is voor herstel? Dan helpen wij u graag.

Pijn in de schouder kan veel verschillende oorzaken hebben. Denk aan een verkeerde beweging, slechte houding, ongeluk of trauma, overbelasting of een sportgerelateerde oorzaak. Vaak is het een combinatie van factoren. Dankzij onze kennis op het gebied van schouders, weten wij de oorzaak vaak snel te achterhalen.

De behandeling is gericht op: het normaliseren van spierspanningen; het verminderen van de pijn; het stabiliseren van uw schoudergewricht; het optimaliseren van de coördinatie en kracht van uw schouderspieren.

Samen met u wordt gekeken naar de beste behandelmogelijkheden, die kunnen bestaan uit:

• Advies over uw (werk)houding, rust en activiteit;
  • Fysiotherapie, oefentherapie en training, om uithoudingsvermogen, kracht en stabiliteit te verbeteren.
  • Manuele therapie: zorgt ervoor dat gewrichten van de hele schoudergordel goed functioneren, om optimale training en belasting voor de schouder mogelijk te maken
  • Massage, frictie en dry neelding: om spieren en spierknopen snel en langdurig te kunnen ontspannen
  • Houdingstherapie: een juiste houding tijdens ADL (algemeen dagelijks leven) en werk

Wij helpen u bij het herstel van uw klachten en bij het oppakken van uw dagelijkse activiteiten of hervatten van werk en/of sportactiviteiten. U leert herkennen welke bewegingen goed zijn en welke u beter (tijdelijk) kunt vermijden. U krijgt daarnaast informatie en adviezen om nieuwe schouderklachten te voorkomen. Ook leren we u wat u bij eventueel terugkerende pijn het beste kunt doen.