Rug

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onderin hun rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan behoorlijk pijn doen. Bij sommige mensen is de rugpijn eenmalig, anderen hebben geregeld klachten.

Het komt veel voor: 50-90% van de volwassen heeft wel eens rugpijn. Waardoor de pijn veroorzaakt wordt, is soms moeilijk te achterhalen, vanwege de vele verschillende factoren. Bij de meeste mensen heeft lage rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Die zijn dan – simpel gezegd – tijdelijk ‘uit vorm’. Maar ook dingen als stress, zorgen of invloeden van buitenaf kunnen een belangrijke rol spelen.
Rugpijn betekent vaak niet dat de rug beschadigd is, wel dat uw rug gevoelig is. Bij maar 1 tot 2% van de gevallen komt de pijn door een aantoonbare afwijking zoals een botbreuk of reuma. Verder verdwijnt lage rugpijn van 75-90% van de mensen spontaan binnen 4-6 weken.

Als u lage rugpijn hebt, kunt u bij een fysiotherapeut of manueel therapeut terecht voor informatie, advies, mobilisatie en oefeningen gericht op de houding en (de opbouw van) de dagelijkse activiteiten. Ook krijgt u informatie en oefeningen voor de problemen die u ervaart bij het bewegen. Bij acute klachten gaat de pijn door de specifieke rugoefeningen niet meteen weg, maar de behandeling kan er wel voor zorgen dat u zich beter voelt. Bij chronische en langdurige rugklachten leveren de specifieke oefeningen vaak wel aantoonbaar positieve resultaten op.
Fysio- en manueeltherapeutische begeleiding is erop gericht dat u in toekomst zelf weet wat u moet doen als u weer rugklachten krijgt.

Na de intake kijken we samen naar welke behandeling het beste is voor u. We bieden daarin verschillende behandelingen aan voor rugklachten:

• Massage en fricties: om afvalstoffen uit spierknopen te drukken, zodat er meer beweeglijkheid en minder verkramping in uw rugspieren komt.
  • Manuele therapie: mobilisaties en manipulaties om meer beweeglijkheid van de rugwervels mogelijk te maken.
  • Oefentherapie: gericht op oefeningen om uw rug los te maken, de stabiliteit en spierkracht te verbeteren en uw houding te verbeteren.
  • Houdingstherapie: gericht op het verkrijgen van een juiste houding tijdens werk en ADL, om zodoende rugklachten ook op de lange termijn te voorkomen.
  • Dry needling: met zeer dunne acupunctuurnaalden worden triggerpoints aangeprikt, waardoor rugspieren snel en langdurig ontspannen.
  • Medical taping: tape om de afvoer van afvalstoffen in spieren te bevorderen, spieren te ontspannen of actieveren en een verkeerde houding te corrigeren.

Tips om rugpijn te voorkomen of verzachten:

• Blijf actief in werk en huis: Het is goed om actief te blijven, in huis of op uw werk. Misschien dat u de eerste paar dagen uw werkzaamheden wat moet aanpassen of ze wat langzamer moet doen. Belangrijk is om actief en in beweging te blijven.
  • Tillen: Til en draag dingen dicht tegen uw lichaam aan. Als u iets wilt optillen, buk dan niet voorover, het is beter om door de knieën te zakken en vanuit de benen te tillen.
  • Zitten en staan: Gebruik een stoel die goede steun biedt aan de onderrug. Controleer of bureaus en tafels een comfortabele hoogte hebben. Moet u lang achter elkaar zitten of staan? Wissel dan regelmatig van houding.
  • In conditie blijven: Zorg dat u in conditie blijft. Zo verkleint u de kans dat de rugpijn weer terugkomt. Wandelen, zwemmen, fietsen: het maakt niet uit wat u doet. Als u maar beweegt.
  • Denk positief: Meestal is er geen sprake van schade en is er niets kapot in de rug. De prognose bij lage rugpijn is goed. Hoe meer u piekert over uw rugpijn, hoe erger het lijkt. Negatieve maar ook positieve gedachten hebben invloed op uw herstel. Hoe meer zorgen u zich maakt, hoe minder snel u herstelt. Denk daarom niet teveel aan uw rugpijn en vertrouw erop dat de rugpijn weer over gaat.
  • Ontspannen: Stress zorgt voor een gespannen houding. Dit vergroot de kans op rugpijn. Probeer te ontspannen.
  • Leef gezond: Voldoende slapen, gezond en gevarieerd eten, niet of minder roken helpt bij uw herstel. Overgewicht en roken zijn risicofactoren voor rugpijn